Followers

♥Tetamu diundang♥

My Lovely Blog~!!

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, April 16, 2011

Kerjayaku di dalam makmal!

coretan Atin at 10:50 PM
Reactions: 
Assalamualaikum w.b.t

Lama dah rasanya tak bercerita tentang kerjayaku sebagai pelajar sarjana didalam makmal. Fyi, aku sekarang berada dalam sem 2 dan sekarang tengah mendapatkan sampel darah pesakit. Sudah bermula minggu lepas.. tak lah sesukar yang aku fikirkan. Harap-harap pengambilan sampel ini berjalan dengan lancar. InsyaAllah.

Darah pesakit yang diambil akan dimasukkan kedalam 2 botol iaitu EDTA tube dan CAT tube. 

sebelah kiri tube EDTA, kanan tube CAT 
EDTA supaya darah xbergumpal, CAT (Clot Activator) utk gumpalkan darah utk dapatkan serum (lapisan kekuningan diatas adalah serum)
Darah dalam tube CAT tadi akan dimasukkan ke dalam mesin kat atas ni. centrifuge nama dia untuk dapatkan serum    
selepas itu, serum tersebut akan dipindahkan kedalam eppendorf tube..dan disimpan kedalam -20 degre celcius. 
 
so, siap sudah kerja. kacang je kan. so, serum dan darah tersebut akan digunakan utk further method. =)
Segmen makmal sampai setakat ini sahaja. Daaa~~



 

2 omelan yang prihatin on "Kerjayaku di dalam makmal!"

Hana on April 17, 2011 at 2:11 PM said... [Reply]

waaahhh.. cucuk sendiri ke darah pesakit tu? terer la...

Atin on April 18, 2011 at 3:27 PM said... [Reply]

eh, xdalah hana..
mestilah nurse yang ambikkan..
kite pemantau jer..hehe

Related Posts with Thumbnails
 

ღcoretan kisah hidupkuღ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal