Followers

♥Tetamu diundang♥

My Lovely Blog~!!

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, October 30, 2010

Cara meng-install template blogger!

coretan Atin at 11:41 PM
MySpace

salam
Malam ni aku nak share sikitla pengetahuan aku dalam bab-bab blogger ni.
ada yang da memang expert dan ade yang masih xtahu menahu macam mana nak install template. bukan background taw. template ni cantik sikit. kalau background tu senang je kan? Before install, make sure korang wat back up. save segala code yang telah korang letak di sidebar atau di mana-mana. yang korang sayang sangat and nak letak kat dalam blog korang seperti sedia kala. save la dalam word ke mana-mana la yea.

Langkah 1:
search blogger template yang cun melecun yang kira sesuai dengan keinginan korang. Mintak tolong en.google je senang. kompem die leh carikan. tak pun terus kesini bloggertemplatefree atau btemplates. Download dan extract keluar file seperti dibawah:

Langkah 2:
Pergi ke bahagian design dan tekan edit HTML dan korang akan lihat ruangan seperti dibawah.


Langkah 3:
Tekan browse dan pilih file yang telah korang extract di langkah 1 dan tekan upload. Korang akan lihat ruangan seperti di bawah akan keluar. Tekan delete widgets. kalau tekan keep widgets, ada yang widget korang akan berganda seperti post. post korang akan ade 2 x didalam blog. pernah terjadi kepada akula waktu mula-mula belajar install template ni.


Langkah 4:
Wallah! blog korang kini sudah berwajah baru. sekarang masa untuk korang touch up pulak. letakla segala widget2 korang. kan before start tadi korang da save code kan? sekarang add widget dengan paste balik code2 untuk widget tersebut.

Selamat mencuba!!
MySpace

saja kongsi idea.hihi..
 

2 omelan yang prihatin on "Cara meng-install template blogger!"

mermed Z... on October 31, 2010 at 3:22 PM said... [Reply]

hahaha Tini, still xpham...nti jd ngarut..nti la bile freeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee leh godek2...tp mcm xreti la ;(

Atin on November 1, 2010 at 1:32 AM said... [Reply]

ala.. senang je asma.. hukhuk..
kena godek2 jugakla..

Related Posts with Thumbnails
 

ღcoretan kisah hidupkuღ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal